Review: Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: een luxetank voor avonturiers met smaak

door

Op zoek naar een auto die moeiteloos het hele gezin, een stapel ski’s, caravan en dakkoffer meeneemt naar de bergen? En dan ook nog luxe, comfortabel en die net zo goed thuishoort op de parkeerplaats van een natuurhuisje in Drenthe als voor een blokhut in de sneeuw of op kantoor? Wij testten de Volvo XC90 T8 AWD Plug-in hybrid tijdens een winterse roadtrip naar Oostenrijk én een reeks micro-avonturen in de Benelux. En al snel kwamen we tot een duidelijke conclusie: dit is de ultieme SUV voor outdoor-minded gezinnen die geen compromissen willen sluiten. Oja en een flinke portemonnee hebben.

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in hybrid getest van boven

Eerste indruk van de Volvo XC90 T8: Scandinavische rust in SUV-formaat

Ik ga niet liegen. Dit is al sinds jaar en dag mijn droomauto. Dus kijk ik er een beetje anders tegenaan, maar wat als de Volvo XC90 T8 teleurstelt? We nemen hem onder de loep. Kenners zullen meteen zien dat we te maken hebben met de facelift die in 2025 verkrijgbaar is. Vooral de nieuwe voorkant met grille valt meteen op.

De Volvo XC90 T8 is Scandinavisch design in een auto. Hij straalt rust, kracht, luxe, comfort en overzicht uit. Geen scherpe lijnen of overdreven sportieve looks, maar een ontwerp dat vertrouwen wekt. Je weet meteen: dit is een auto waarmee je veilig en stijlvol een Alpenpas oprijdt, de Autobahn mee uitspeelt of juist je kinderen naar school brengt met een trailbike achterop.

Het interieur is typisch Volvo: helder, minimalistisch en luxe. Echt Scandinavisch. In ons testmodel troffen we een wit nappa-lederen interieur met massagestoelen en een panoramadak dat elk autoritje licht en lucht gaf. Alles voelt premium en als thuiskomen.

Wat direct opvalt als je rijdt? De rust. Zowel in de stad als op de snelweg is het binnenin muisstil. Mits je de kids niet meeneemt en de muziek uit de mega speakers uitzet. Je hoort amper wind- of motorgeluid, zelfs niet bij 150 km/u op de Duitse snelweg. En dat draagt bij aan de ontspannen en veilige rit, waarna je lekker uitgerust aankomt op jouw bestemming.

What’s in it?

Wat ik vooral nice vind, is dat de Volvo XC90 T8 is uitgerust met geïntegreerde Google-diensten, waaronder Google Maps voor realtime navigatie. Zo hoef je dus niet te schakelen met je telefoon naar Apple CarPlay, wat overigens ook standaard aanwezig is. Andere features die erg fijn zijn, zijn onder andere de luchtzuivering, Pilot Assist, de meedansende koplampen (zodat je elke bocht goed aanlicht), de ingebouwde zitverhoger op de tweede rij en alle veiligheidsfeatures waar het Zweedse merk natuurlijk bekend om staat.

Volvo XC90 T8 in de praktijk: roadtrip naar Oostenrijk

We reden met de Volvo XC90 T8 van Nederland naar Viehhofen in Salzburgerland. Ski’s, kleding, 2 kleine kinderen en drie volwassenen mee. Jaja, deze auto is een 7-zitter. Normaal geen eenvoudige klus, maar de Volvo deed het met speels gemak. We hadden zoveel ruimte dat een dakkoffer niet eens nodig was. Onze bevindingen tijdens de trip:

  • Comfort op lange afstanden: De luchtvering zorgt ervoor dat je over de snelweg zweeft. Zelfs na 10 uur rijden stapten we fris uit. Massagestoelen voorin en de Pilot Assist hielpen daar zeker bij.
  • Verbruik: Met een volledig opgeladen batterij startten we stil en zuinig. Je rijdt er ongeveer 55 kilometer mee in de winter. Op de snelweg gebruik je natuurlijk de benzinemotor, maar gemiddeld kwamen we (tijdens de gehele gebruiksduur) uit op zo’n 7,5 liter op 100 km. Dikke prima en knap voor een 455 pk sterke SUV met vierwielaandrijving. Mocht je gewoon lekker dichtbij blijven, dan rijd je uiteraard veel meer elektrisch.
  • Trekvermogen: De XC90 mag 2400 kg trekken. Dus een caravan of aanhanger is geen enkel probleem. In Oostenrijk zagen we er een op een camping staan met sneeuwkettingen en een caravan. Of je wil kamperen op wintersport, laten we in het midden, maar het past perfect in het plaatje.
  • Details voor onderweg: USB-C-aansluitingen te over. Ideaal voor het opladen van gear. Optioneel kan je ook nog een 230v aansluiting kiezen. De zitruimte achterin is royaal, zelfs op rij 3 zaten de kids heerlijk ruim, wat zeldzaam is bij auto’s.

Getest in de natuur

Naast de wintersporttrip reden we met de Volvo XC90 T8 naar natuurgebieden in Nederland en België. Wandelingen en foto’s in prachtige natuurgebieden. Daar kwam het elektrische karakter écht tot zijn recht.

  • Stil rijden in de natuur: Op plekken in de natuur reden we volledig elektrisch, zonder uitstoot of lawaai.
  • Vierwielaandrijving: Tijdens natte, modderige ochtenden op onverharde paden merk je hoe fijn AWD is.
  • Bagageruimte en modulariteit: Met 650 liter heb je meer dan genoeg ruimte voor boodschappen, kampeerspullen of sportmateriaal. Klap je rij 2 en 3 in, dan ontstaat een ruimte waar een bestelbus bijna jaloers op is: 1.281 liter.

Kenmerken Volvo XC90 T8 AWD

  • Type: Plug-in hybride (PHEV)
  • Vermogen: 455 pk (benzinemotor + elektromotor)
  • Elektrisch bereik: Tot 70 km gecombineerd (WLTP)
  • Trekgewicht: 2400 kg
  • Zitplaatsen: 7 (inclusief twee volwaardige stoelen op rij 3)
  • Bagageruimte: 640 liter
  • Aandrijving: AWD (vierwielaandrijving)
  • 0-100 km/h: 5,4 seconden
  • Prijs: vanaf €93k

Ook helemaal verliefd geworden? Bekijk de nieuwe Volvo XC90 T8 bij de dealer of stel hem samen op de officiële website.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

In dit artikel kunnen affiliate links voorkomen of kan tot stand zijn gekomen door een betaalde samenwerking. Onze content wordt geschreven en samengesteld om jou te inspireren en te adviseren over de beste keuzes voor jouw volgende avontuur. Van uitrusting tot bestemmingen – alles is zorgvuldig geselecteerd door en voor outdoorliefhebbers.

Wil je ons steunen? Bezoek onze support ons-pagina om al onze partners te bekijken en via die links een aankoop te doen. Het kost jou niets extra en op deze manier kunnen wij onze content gratis blijven aanbieden.