Mooiste treinreizen Europa: 6 weken, 9 landen en 4.889 kilometer met de trein

door

6 weken, 9 landen en 4.998 kilometer met de trein. Zoveel tijd en afstand legde ik de laatste weken af met de trein door Europa. Mijn reis legde ik af van Den Bosch naar Berlijn, Polen, Tsjechië, Wenen, Boedapest, Slovenië en Oostenrijk en heb dus goed kunnen testen wat nou de mooiste treinreizen door Europa zijn. Het begon allemaal achter mijn klein bureautje in België als een droom, die ik maar al te graag werkelijkheid wilde maken. Europa is dan ook een prachtig continent, en met mijn Interrail pas kon ik er gemakkelijk doorheen reizen om zoveel mogelijk te zien.

Interrailen naar 9 Europese landen in 6 weken

Er was een plan, voor zover je een planning kunt maken van een dergelijke reis. Ik had een lijstje gemaakt van de landen en dingen die ik daar wilde zien. Echter was mijn planning achteraf wel erg enthousiast, twee nachten is niet hetzelfde als twee dagen ergens zijn. Dus onderweg zijn de plannen gewijzigd. En dat vaker dan één keer. Maar het begon gewoon allemaal in Nederland, in ’s Hertogenbosch om precies te zijn.

Foto credits: Sam Depraetere

Alleen maar niet eenzaam op de mooiste treinreizen in Europa

In Den Bosch verbleef ik op de GM-26, een vissersboot die nu is omgebouwd tot een ware bed en breakfast, of ‘Bed and Boat’ zoals zij het noemen. Een uniek concept gelegen in de Bossche gouden bocht. Na een warme verwelkoming liet eigenaar Vincent het schip met de warme kajuit en knusse slaaphoek aan mij over. Hoewel slapen op een boot misschien niet voor iedereen is, vond ik de mobilhome op het water een avontuurlijke keuze. Bovendien is zelfs letterlijk varen nog mogelijk met de aangeboden minicruises.

De eerste treinbestemming van de trip was Berlijn. De prachtige groene hoofdstad van Duitsland met zijn mengelmoes van oud en nieuw dankzij de rijkelijke geschiedenis. Het is een ideale stad voor hiken en het bestuur creëerde 20 wandelroutes door de stad. Na een eerste lange treinrit van Den Bosch naar Berlijn, was het al laat in de avond toen ik in mijn eerste hostel aankwam. De rustige maar gezellige sfeer in het hostel maakte meteen dat ik mij hoewel ik alleen was, zeker niet eenzaam voelde.

Reisverhalen van medereizigers in Berlijn

Het beste deel van een soloreis is voor mij de mensen die je ontmoet. Zo ontmoette ik in Berlijn een Colombiaanse jongen die zonder geld op zijn bankrekening met enkel een backpack, jongleerstokken en een fles benzine de oversteek maakte om te interrailen in Europa. Maar reizen zonder geld, dat is toch onmogelijk? Zo zou je inderdaad kunnen denken, maar hij had een ander idee. Telkens wanneer hij nood had om zijn portefeuille opnieuw aan te vullen, trok hij de straat op met brandende jongleerstokken. En daarmee verdiende hij wel zo’n €20,- per uur.

Op Kabouterjacht in Polen

In Wroclaw, de Poolse stad van de kabouters ging ik met Nederlandstalige gids op zoektocht naar de dwergen. Ze vertelde mij alles over de geschiedenis van de stad en het ontstaan van de traditie van de kabouters. Volgende stop? Praag. De Tsjechische hoofdstad is een trekpleister voor toeristen van over de hele wereld. Zelfs tijdens de winter valt dat niet te vermijden. Voor een stiller moment beklom ik de toren van het Oude Stadhuis na zonsondergang. Daar kon ik genieten van een uitzicht op het verlichte, en iets rustigere Praag in al zijn glorie.

Credits: Sam Depraetere

Overnachten in een bunker in Tsjechië, geen aanrader

De meest bijzondere, maar voor mij misschien wel de minst leuke ervaring was in Brno, een Tsjechisch stadje. Daar verbleef ik in een bunker. En als je nu denkt over hoe dat eruitzag: het was ook echt een bunker. In een volledig donkere kamer stonden een aantal militaire kampeerbedden op een rij. Je rook de vochtigheid doorheen het hele complex, er was geen bereik en ook de wifi werkte niet. Toen ik daar was, wilde ik liefst zo snel mogelijk verder treinen en interrailen naar mijn volgende bestemming in Europa. Het enorme contrast met de volgende bestemming was niet te ontkennen: een stad vol paleizen, Wenen.

Een wereld van verschil op slechts 55 kilometer afstand

Vervolgens trok ik verder door de volgende twee steden, die hoewel ze slechts 55 kilometer van elkaar liggen, een wereld van verschil waren. Terwijl je in Wenen romantisch kunt wandelen langs paleizen, kastelen en andere prachtige oude gebouwen, is Bratislava een mengelmoes van historische en moderne architectuur met invloeden uit het communistische tijdperk. Aan mij boden de steden vooral een veelzijdig culinair avontuur, met verschillende smaken, geuren en kleuren die geblend werden in de karaktervolle restaurantjes en cafés.

wat te doen in wenen
Wenen. Foto credits: Daniel Plan via Unsplash

Marcher in Boeda, diner in Pest

Het hoogtepunt van mijn trip moet wel de hoofdstad van Hongarije, Boedapest, geweest zijn. Al was het alleen al voor de sfeer. Dit is duidelijk een van de mooiste plekken voor treinreizen door Europa. De stad wordt met reden het Parijs van het Oosten genoemd. Terwijl wandelen overdag de ideale activiteit is aan de Boeda-kant van de rivier, geniet je in de namiddag van een lekker hapje en drankje in Pest. ’s Avonds als het donker werd, was het tijd voor de gulden middenweg: een cruise over de Donau langs alle verlichte monumenten.

Maar welk land viel voor mij nou onder mooiste treinreizen van Europa?

ls ik één land zou moeten kiezen om opnieuw te bezoeken, zou dat onmogelijk zijn. Maar als ik er twee mooiste treinreizen door Europa mag kiezen, dan ga ik zonder twijfel voor Kroatië en Slovenië. Als je gaat interrailen in Kroatië bezoek naast zijn gezellige compacte hoofdstad Zagreb, best ook een aantal van de mooiste nationale parken van Europa. Ljubljana is dan weer de hoofdstad van Slovenië. In de stad, met zijn makkelijk wandelbaar centrum, is het leuk om de kabellift naar boven op de kasteelheuvel te nemen voor het beste uitzicht op de bergen in de verte.

Meer van Bled
Meer van Bled. Foto credits: Francisco Ghisletti via Unsplash

22 kilogram verse Sloveense vis

Als vervolg op de hoofdstad van Slovenië, kwam natuurlijk Bled. Na al die drukke, bekende Europese steden was natuur hoog nodig. Bled is misschien wel hét outdoor paradijs van het land. Met prachtige hikes, perfect voor watersport, bomvol cultuur en bovendien prachtige zonsopgangen, is het zeker een bucketlistbestemming die ik kon afvinken. En zo gek als het klinkt, zag ik twee vissers de grootse vis ophalen die ik al ooit had gezien. Een kanjer van wel 22 kilo, en het bleek dat de vissers Nederlanders waren, met leuke beelden als resultaat. Maar wees gerust, achteraf zwom de vis opnieuw in het meer.

interrailen europa
Credits: Sam Depraetere

Skioord gezocht voor niet-skiër?

Hoewel ik absoluut nog nooit op de latten heb gestaan, vond ik dat een skioord bereikbaar met de trein toch niet uit mijn lijstje mocht ontbreken. Het was de uitgelegen kans om het andere moois van Sankt Anton voor niet-skiërs te verkennen. En hoewel het een bestemming is vooral voor skiërs, kon ik ook genieten van de prachtige plek middenin de Oostenrijkse Alpen. Genieten van een heerlijk buitenzwembad met uitzicht op de skipistes, en hiken door een dikke laag sneeuw waren te hoogtepunten. Ik kocht een liftpas voor niet skiërs, en ging met de kabelbaan naar boven om te genieten van een schnitsel en een biertje. Ik had voordien niet gepland om Sankt Anton te bezoeken, maar je weet nooit op voorhand naar welke plekken in Europa interrailen je leidt.

Credits: Sam Depraetere

Om de reis af te sluiten op een feestelijke manier bezocht ik dé oktoberfest-stad bij uitstek: München. De Beierse stad is naast zijn schoonheid ook gezellig en avontuurlijk. Het is een paradijs van bier, lederhosen en kerstmarktjes. Naast de standaard toeristische attracties zijn er een heleboel opvallende ongewone outdooractiviteiten om in de stad te proberen, zoals riviersurfen op een artificiële golf en ziplinen over het olympische stadion.

Het was een reis vol ervaringen, vol leuke mensen en vol avontuur. Maar het was bovenal ook een uitdaging, en nu zijn het herinneringen die ik nooit meer kwijt raak.

EuropaTheOutdoors.nlTreinreizen

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel