SkyAlps; Vliegensvlug naar je Italiaanse wintersportbestemming

door

Een nieuwe, snelle én comfortabele manier van reizen naar je wintersportbestemming in Italië is SkyAlps. Deze gloednieuwe maatschappij heeft al zijn pijlen (en vliegtuigen) in de winter ingezet op Bolzano Airport, in Zuid-Tirol. De eigenaar van een energiemaatschappij heeft het vliegveld en een aantal vliegtuigen opgekocht met de ambitie om wintersport in de Dolomieten bereikbaarder te maken en vliegreizen meer te verduurzamen. En dat lukt vooralsnog vrij goed. Vanaf het vliegveld is het nog maar ongeveer 1 tot 1,5 uur rijden naar je wintersportbestemming in de Dolomieten. Kortom; daar ben je zo. 

SkyAlps cockpit

SkyAlps en het verduurzamen van vliegreizen

Je vraagt je wellicht af waarom we op The Hike informatie publiceren over een vliegtuigmaatschappij. De Dolomieten zijn immers ook prima op groenere wijze te bereiken. Toch?! Ja, dat dachten wij ook. Maar we hebben ons laten vertellen dat het dus wel mogelijk is om vliegreizen duurzamer te maken.

Volgens SkyAlps zelf ligt het kerosineverbruik van hun vluchten ongeveer 40 procent lager dan bij vergelijkbare andere Europese vluchten. Dat is gemeten op basis van het brandstofverbruik van SkyAlps in het afgelopen jaar. Volgens De Havilland Canada, het bedrijf dat de vliegtuigen produceert, stoot dit type toestel 35 procent minder CO2 uit dan een gewoon straalvliegtuig. Daarbij wordt gekeken naar de algemene CO2-productie/brandstofverbruik in Europa. Ook goed om te weten, is dat SkyAlps deel uitmaakt van de FRI-EL Green Power-bedrijvengroep, die jaarlijks zo’n 860.000 ton CO2 bespaart door de productie van groene energie. De CO2-uitstoot van de uitstoot van een heel jaar vliegoperaties wordt, volgens eigen zeggen, door de groep in slechts zes dagen gecompenseerd.

De doop van de eerste SkyAlps vlucht

Je kent het wellicht van een boot die zijn eerste vaart maakt. Dan kletst de champagne tegen de romp aan. Bij een vliegtuig gebeurt dat op vergelijkbare, maar toch net even iets andere wijze. Er komt geen champagne bij kijken, maar wel water. Veel water! Water uit brandweerslangen die met een grote boog, onder begeleiding van loeiende sirenes, op het vliegtuig neerdalen. Op die manier wenst men het vliegtuig een behouden vlucht toe. Woensdag 15 december 2021 werd het eerste SkyAlps vliegtuig feestelijk onthaald op Rotterdam Airport, waarna we meteen mochten instappen op weg naar de sneeuw. Een feestelijk moment en een goed begin van de vele wintersportvluchten die nog gaan volgen tussen Nederland en Italië.

Let op: in de winter van 2022/2023 vliegt SkyAlps niet meer vanaf Rotterdam Airport. De dichtstbijzijnde andere luchthaven is Antwerpen. Vanaf 21 december organiseert de luchtvaartmaatschappij elke week drie rechtstreekse heen-en-terugvluchten: op woensdag, zaterdag en zondag. 
SkyAlps dopen

Wintersport in Zuid-Tirol, Italië

We steken het niet onder vliegtuigstoelen of banken dat wij fan zijn van de Dolomieten. Het zijn één van de meest indrukwekkende bergketens die we kennen. Miljoenen jaren geleden ontstaan vanuit een koraalrif, steken de rotsen nu krachtig uit het landschap. Het is een geweldige plek om allerlei outdoor activiteiten uit te oefenen. Zowel in de zomer als in de winter. Zo beleefden wij al fantastische zomerse avonturen op bestemmingen in Zuid-Tirol, zoals Alpe du Siusi, Kronplatz en Drei Zinnen. Tijd om daar een winterse ervaring in de sneeuw aan toe te voegen. Daarvoor reizen we met SkyAlps naar het hart van de Dolomieten: Bolzano Airport. En vanuit Bolzano snel door naar Alta Badia, waar we het skigebied van de Sellaronda ontdekken.

Met SkyAlps van Nederland naar Italië

SkyAlps vliegt in de winter vanaf diverse bestemmingen in Europa, waaronder de luchthaven van Antwerpen, naar Bolzano Airport. Het zijn kleine vliegvelden. Dat betekent geen lange wachtrijen, snel door de douane en vlot boarden. Voor je het weet zit je in de transfer naar je hotel toe. Dat noemen we nog eens vliegensvlug op de latten staan.

Mechteld met SkyAlps
NieuwsTheOutdoors.nl

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.