Zie jij ze ook wel eens hangen als je weer eens door een outdoor winkel struint; product labels met bepaalde keurmerken erop? Ze zijn bedoeld om ons te informeren dat iets op een bepaalde manier is geproduceerd. Maar wat betekenen deze labels eigenlijk en waarom zou je er op letten? Om hier een handje bij te helpen staat hieronder een kort overzicht van de meest voorkomende outdoor keurmerken.
Keurmerken op outdoor materiaal
Keurmerken – Arbeidsomstandigheden
De Fair Wear Foundation (FWF) zet zich in om de arbeidsomstandigheden van medewerkers in de textielindustrie te verbeteren. Zij werken samen met verschillende partijen waaronder kledingmerken, fabrieken en NGOs. Inmiddels zijn er 130 Europese kledingmerken bij aangesloten. De FWF voert jaarlijkse controles uit en publiceert de resultaten op hun website. Andere keurmerken die zich inzetten voor het verbeteren van arbeidsomstandigheden zijn onder andere de Fair Labour Association en Fair Trade Certified. Met één van deze keurmerken weet je in ieder geval dat je producten zijn geproduceerd met respect voor je medemens, wel zo prettig!
Keurmerken – Dierenwelzijn
Aangezien de meeste van ons wel een dons jasje in de kast hebben hangen heb je deze vast al eens gezien; de Responsible Down Standaard (RDS) en Responsible Wool Standaard (RWS). Deze keurmerken maken de herkomst van wol en dons traceerbaar. Hierbij wordt erop gelet dat het materiaal afkomstig is van eenden, ganzen en schapen die genieten van de ‘vijf vrijheden van dieren’. Hieronder vallen onder andere de vrijheid van honger en dorst, angst en nood, en de vrijheid om normaal gedrag te uiten. Er valt natuurlijk te discussiΓ«ren over het gebruik van dierlijk materiaal, maar mocht je ervoor kiezen om een dons jas te kopen let er dan op dat het een verantwoorde herkomst heeft.
Keurmerken – Milieu impact
Op het gebied van milieu keurmerken is Bluesign één van de meest voorkomende in de outdoor industrie. Bluesign heeft richtlijnen voor het effeciënt gebruik van grondstoffen, chemische stoffen, uitstoot naar het milieu, gezonde arbeidsomstandigheden, en consumenten veiligheid. Bluesign let hierbij niet alleen op het eindproduct, maar zet juist in op controle vanaf het begin van het productieproces. Helaas kunnen wij als consument de exacte duurzaamheidsprestaties van de Bluesign Partners (nog) niet inzien. Maar met een Bluesign label weet je in ieder geval dat bedrijven er in bepaalde mate aan werken.
PFC-vrij
Naast deze keurmerken zie je soms ook labels voorbij komen waarop staat dat een product PFC-vrij is. PFCs zijn chemicaliΓ«n die voornamelijk gebruikt worden om producten waterdicht te maken. Ze zijn echter ook schadelijk voor mens en milieu. Gelukkig zijn er inmiddels al een aantal alternatieven op de markt en gaan steeds meer bedrijven over naar PFC-vrije oplossingen!