Mazda CX-80 Review: met ruimte, rust en stijl op pad

door

Sommige auto’s zijn gemaakt voor meerdere doelen. Door de weeks met de fam, in het weekend voor het avontuur. Niet om stoer te doen, maar om je zonder moeite naar de bergen, bossen of outdooractiviteit te brengen. De Mazda CX-80 is zo’n alleskunnende reisauto. We namen hem mee op een roadtrip naar Oostenrijk, waar de bergen al in herfstkleuren stonden. Een week later stond hij weer op een natuurcamping in Nederland, met een Thule Outset trekhaaktent achterop. En in beide gevallen dachten we hetzelfde. Is dit de ultieme outdoor-SUV voor gezinnen?

Mazda CX-80 kenmerken:

  • Plug-in hybride (PHEV) met 327 pk systeemvermogen en 500Nm koppel
  • 355 V, 17,8 kWh lithium-ion accu
  • Elektrisch rijbereik: ±60 km (WLTP)
  • 7 zitplaatsen (ook beschikbaar als 6-zitter)
  • AWD en 2.500 kg trekgewicht
  • 12,3” infotainmentdisplay met Bose-audio
  • Rijk afgewerkt interieur volgens Japanse designconcepten: Kaicho en Hacho

Eerste indruk: groot, maar met karakter

De CX-80 is Mazda’s grootste model tot nu toe (250 mm langer dan de CX-60), maar hij voelt niet lomp. Hij oogt krachtig, met die lange motorkap en gróte achterdeuren, maar tegelijk ook elegant. Zeker in de warme koperkleur waarin wij hem reden was het een zeer aangename verschijnen. Én een tint die perfect opging in de herfstkleuren van Oostenrijk. Tussen het goudkleurige gras en de oranje lariksen leek hij gewoon thuis.

Het juiste interieur in de Mazda CX-80

Binnenin is het een en al rust in de Mazda CX-80. Zachte materialen, ingetogen lijnen en stoelen waar je na 900 kilometer nog steeds ontspannen in zit. Dat komt mede dankzij de stoelen die zich automatisch aan de bestuurder aanpassen. Mazda snapt dat niet elk avontuur hetzelfde is. Daarom kun je kiezen uit drie zitconfiguraties. Wij reden met de 7-zitter, perfect voor gezinnen en vriendengroepen. De tweede rij schuift soepel naar voren om bij de derde rij te komen en de stoelen klappen eenvoudig plat. Voor wie liever captain’s seats wil, is er ook een 6-zitter met een ruime doorgang, handig als je vaak met z’n vieren of zessen reist.

Japanse rust van binnen

Wat Mazda onderscheidt, is de aandacht voor materiaal en gevoel. Binnenin draait alles om de Japanse principes Kaicho (harmonie) en Hacho (onderbroken ritme). Hout, nappaleder en verfijnde stiksels smelten samen tot een interieur dat aanvoelt als een rustpunt. Na een dag hiken of kamperen stap je letterlijk een oase van rust binnen.

Het grote 12,3 inch-display is helder en strak, met een intuïtieve bediening via de centrale draaiknop.. Navigatie, muziek en telefoon koppel je eenvoudig via draadloze Apple CarPlay of Android Auto, terwijl de Bose-audio elke roadtrip een eigen soundtrack geeft. De driezone-klimaatregeling, sfeerverlichting en verwarmde én geventileerde stoelen maken het nog comfortabeler.

Onderweg naar Oostenrijk met de Mazda CX-80

Op weg naar de Alpen laat de plug-in hybride aandrijflijn zien wat hij kan. De eerste kilometers rijden we volledig elektrisch. Zodra de Autobahn dichterbij komt, schakelt de benzinemotor soepel bij. Je merkt nauwelijks iets, los van wat motorgeluid en het vermogen neemt toe.

Met 327 pk aan systeemvermogen trek je moeiteloos een caravan of fietstrailer en ook steile bergpassen zijn geen probleem. De auto voelt stabiel, zeker en comfortabel, zelfs met drie volwassenen, twee kids en bagage erin.

Op de camping

Een paar dagen later staat dezelfde Mazda CX-80 op een natuurcamping in Nederland. Achterop de Thule Outset trekhaaktent, die binnen tien minuten staat en precies het verlengde van de auto vormt. De achterklep open en dan ervaar je dat het standaard stopcontact in de CX-80 echt een toegevoegde waarde is. Even iets opladen als je off-grid staat, is dus easy. Muziekje erbij? De Bose-audio vult de auto met warme klanken terwijl buiten het kampvuur knispert.

De vlakke laadvloer is een uitkomst: tenten, rugzakken, laarzen, bagage. Alles past. De elektrische klep opent met één druk op de knop, of met een simpele voetbeweging. Handig als je met modderige handen terugkomt van de afwas.

Mazda CX-80 camping

Rijden, laden, ontspannen

De plug-in hybride aandrijflijn is indrukwekkend: een 2.5-liter benzinemotor gecombineerd met een krachtige elektromotor levert samen 327 pk en 500 Nm koppel. De PHEV-modus laat je 50 à 60 kilometer puur elektrisch rijden, ideaal voor korte ritten of het rijden in dorpen en steden zonder uitstoot. Laden kan aan een normaal stopcontact of laadpaal en de accu is vlot weer vol.

Tijdens lange ritten neemt de benzinemotor het over, zonder dat je iets hoeft te doen. Je hoort de motor nauwelijks, voelt geen schokken en de elektromotor springt soms bij als je nét dat beetje extra vermogen nodig hebt. Of als je overschakelt op off-road.

Voor wie is de Mazda CX-80?

De Mazda CX-80 is voor gezinnen die graag op pad gaan of altijd veel bagage meenemen. Voor vriendengroepen die een roadtrip naar de bergen plannen. Voor wie kamperen wil combineren met comfort. Hij is ruim, praktisch, betrouwbaar en mooi.

Is het iets voor jou?

De Mazda CX-80 PHEV was voor ons een echt reismaatje. Een auto die moeiteloos de overgang maakt van Autobahn naar Alpenweg en van camping naar de stad. De CX-80 is verkrijgbaar vanaf ruim € 63k. Wij namen de Homura Plus uitvoering mee, waar je ruim € 73k voor neerlegt. Dat is veel geld, maar je krijgt er ook heel veel auto voor terug.

Mazda CX-80 Thule Outset

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

In dit artikel kunnen affiliate links voorkomen of kan tot stand zijn gekomen door een betaalde samenwerking. Onze content wordt geschreven en samengesteld om jou te inspireren en te adviseren over de beste keuzes voor jouw volgende avontuur. Van uitrusting tot bestemmingen – alles is zorgvuldig geselecteerd door en voor outdoorliefhebbers.

Wil je ons steunen? Bezoek onze support ons-pagina om al onze partners te bekijken en via die links een aankoop te doen. Het kost jou niets extra en op deze manier kunnen wij onze content gratis blijven aanbieden.